۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲

ترخیص کالا ۲۴ ساعته شد

گمرک ایران از ۲۴ ساعته شدن ترخیص کالا تا انتهای سال جاری خبر داد و تاکید کرد که در صورت افزایش تعرفه و حقوق ورودی برخی کالاها از سوی دولت، کالاهایی که از قبل در انبار گمرک مانده است، مشمول افزایش تعرفه، محدودیت یا ممنوعیت‌های جدید نمی‌شوند.

 مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، در راستای ارائه خدمات گمرکی مطلوب به مراجعان و تسهیل و تسریع در انجام خدمات گمرکی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

بر این اساس، با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و احتمال تغییر مأخذ تعرفه‌های گمرکی، ترخیص کالا تا پایان سال در گمرکات کشور بصورت ۲۴ ساعته انجام می‌شود. همچنین در ایام نوروز گمرکات اجرایی با استقرار پرسنل کشیک به نحوی اقدام خواهند کرد که ترخیص کالا های صادراتی و وارداتی به صورت مستمر انجام پذیرد.

از سوی دیگر، گمرکات مستقر در مبادی ورودی و خروجی مسافری نیز با بکارگیری حداکثر نیرو بصورت شبانه روزی در خدمت به مسافران خواهند بود و ضروری است مسافران خروجی نسبت به مطالعه قوانین کشورهای مقصد در خصوص کالاهای ممنوعه همراه مسافر آگاهی لازم داشته باشند.

همچنین مسافران باید نسبت به رعایت مقررات مسافری در هنگام ورود به کشور نیز اقدام لازم مبذول کنند. جهت بهره‌بردای مسافران به منظور اطلاع از مقررات موصوف، گمرک ایران نسبت به تهیه کاتالوگ  و بروشور مربوطه اقدام و در مبادی ورودی و خروجی در اختیار مسافران قرار داده است.

بر اساس این اطلاعیه، با عنایت به تبصره یک ذیل ماده شش قانون امور گمرکی، افزایش حقوق ورودی شامل کالاهای موجود در اماکن گمرکی نیست. همچنین با استناد به ماده ۱۱ آئین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات، کالاهایی که سود بازرگانی آن‌ها به موجب جدول پیوست آئین‌نامه یا تصویب‌نامه‌های خاصی از طرف دولت در جهت افزایش تغییر می‌یابد و کالاهایی که ممنوع اعلام می‌شود و همچنین کالاهایی که شرط ورود آنها در جهت محدودیت تغییر می‌کند، در صورت انطباق با یکی از شرایط مندرج در بندهای ذیل ماده مذکور و با رعایت مقررات قبل از ممنوعیت توسط دولت یا تغییر شرط ورود یا افزایش سود بازرگانی قابل ترخیص خواهد بود.

لازم به ذکر است نظر به اینکه کالاهای وارده به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در صورت اظهار به گمرک و اخذ شماره ثبت (کوتاژ) به منزله ورود به قلمرو گمرکی محسوب می‌شوند، لازم است جهت استفاده از تسهیلات ذکر شده تا قبل از پایان سال جاری نسبت به اظهار کالاهای وارده و اخذ شماره ثبت (کوتاژ) اقدام شود.